תפריט צד

דבר הדיקן

Jacob Cohen, Deanהטכניון, לדברי נשיאו, הוא בין עשרת המוסדות האוניברסיטאיים ששינו את כלכלת מדינתם. בוגרי הטכניון הם אלו שעשו זאת בישראל. בשנות השישים היו אלו משלחות של מהנדסים שנסעו לאפריקה להקים שם חקלאות מודרנית ואילו היום ישראל ידועה כמובילה טכנולוגית ומכונה startup nation. כל זה קרה בזכות החינוך המקדם את המדע, ההנדסה והטכנולוגיה.

לנו, הפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל, היחידה מסוגה בארץ, חלק נכבד בהישג זה – אנו למעשה השלד עליו צמחה התעשייה האווירית בארץ ואשר מהווה נדבך משמעותי בתעשייה הביטחונית.

בשנה האחרונה ערכתי ביקורים בתעשיות המובילות בארץ: תעשייה אווירית, רפאל, אלביט ותעש מערכות, התעשיות הישראליות המייצרות את מטוס המנהלים G280, כיפת ברזל, שרביט הקסמים, החץ וכן שלל המטוסים ללא טייס, תחום בו ישראל נמנית עם המובילות בעולם. בביקורים אלו שמעתי חזור ושמוע, כי הבוגרים המצוינים שלנו מהווים את שדרת ההנהגה המקצועית בתעשיות הנ"ל. עובדה זו מתחברת ישירות לגישת החינוך שאנו מקנים לבוגרנו – גישת "המהנדס המאוזן", המשלבת נושאי לימוד מגוונים, וביניהם: אוירודינמיקה, זרימה ומעבר חום, הנעה, מבנים וחומרים, בקרה, יסודות הנדסת חלל, מכניקת הטייס, תכן והנדסת מערכת. בנוסף, ניתנת לסטודנטים האפשרות להעמיק בכל אחד מהתחומים הנ"ל וכן בנושאים קרובים, כדוגמת: שיערוך, ניווט והנחיה, הנעה מכל סוג, מסוקים, אוירואלסטיות, אוירואקוסטיקה, מכניקת גופים בחלל, מערכות אוטונומיות וכלי טייס בלתי מאוישים. הראיה המערכתית המוקנית לבוגרינו מאפשרת להם להשתלב בתעשיות שונות ולכאורה רחוקות מהתחום, כדוגמת התעשייה הביו-רפואית, בה נחוץ שילוב ידע בזרימה, מבנה ובקרה.

על המצוינות של הסטודנטים שלנו ועל רמתם הגבוהה של חברי הסגל שמעתי לא מזמן גם מוועדה בינלאומית שמונתה ע"י הנהלת הטכניון והורכבה ממיטב המומחים בעולם במטרה להעריך את טיב הפקולטה על פי סטנדרטיים בינלאומיים. הוועדה התרשמה מהתרומות העצומות למדינה של בוגרי הפקולטה לדורותיה, מההכרה הבינלאומית שיש לחברי הסגל ומהסטודנטים המצוינים, המסורים ובעלי התשוקה לתעופה. ההתרשמות הייתה כה גדולה שאחד מחברי הוועדה, המשתייך לאחת משלוש האוניברסיטאות המובילות בארה"ב בתחום, ביקש למצוא מנגנון משותף בעזרתו יוכל למשוך את בוגרינו להמשך לימודים לתארים מתקדמים במוסדו.

בתקופה האחרונה אנו עדים לתמורות אדירות בתחום התעופה, הכוללות כלי טייס אוטונומיים, קטנים וגדולים, הטסים בגבהים שונים, והופכים לחלק משגרת חיינו. כלי טייס אלו יכולים לפעול כיחידים או להיות מתוכנתים לעבוד כלהק. לכלים אלה, בנוסף לתכנון החכם והמקדים להשגת טווח ארוך, שהייה ארוכה ומהירות גבוהה, יש לספק "מוח" עצמוני. שילוב דרישות אלו פותח אופקים חדשים לתעשיית התעופה האזרחית, להקמת חברות קטנות ולשילוב גובר של מחשוב ואווירונאוטיקה.

ותחום החלל – למרות שעברו קרוב ליובל שנים מאז נחת האדם הראשון על הירח, תחום החלל נמצא עדיין בתחילת דרכו והינו פתוח ליוזמות הנדסיות מאתגרות כדוגמת SpaceIL.

אני מזמין אתכם, מועמדות ומועמדים, להצטרף אלינו למשפחת הפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל. אנו משפחה – זה מה שאומרים לי בכל פעם מחדש הסטודנטים המסיימים במשוב המסכם את לימודיהם. יחד נקדם את חזון הפקולטה להיות מרכז אקדמי מהשורה הראשונה בעולם באווירונאוטיקה ואסטרונאוטיקה, מוקד להרחבת גבולות הדעת והפצת רעיונות וידע במדעי והנדסת תעופה וחלל.

להתראות,

יעקב כהן

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Technion – Israel Institute of Technology