תפריט צד

מועמדים – לימודי הסמכה

במה עוסקים?
מהנדסי אוירונוטיקה וחלל עוסקים בפיתוח, בתיכון ובבקרה של מערכות מוטסות. מערכות אלו כוללות מטוסים ומסוקים, מזל“טים ומל“טים, טילים, במסגרת רחבה זו של פעילויות יכולים המהנדסים לבחור תחום מתאים לנטיותיהם האישיות. הידע הרחב שרוכש בוגר המסלול מספק לו כלים ויכולת להשתלב גם בתחומים רבים של מדע, טכנולוגיה והנדסה. בנוסף, השליטה בתחומי פעילות שונים מאפשרת לבוגרים לעבוד כמהנדסי מערכת בפרויקטים טכנולוגיים מתקדמים. לכן, ניתן למצוא חלק גדול ממהנדסי האוירונוטיקה והחלל בעמדות מערכות נשק, מנועים סילונים, מנועים רקטיים, לוויינים ועוד. ניהול בכירות בתעשייה, הדורשות הבנה והתמצאות מערכתית.

אפשרויות תעסוקה
לבוגרים יש אפשרויות תעסוקה שונות ומגוונות. חלקם מועסק על ידי גופים גדולים כגון התעשייה האווירית ומערכת הביטחון (חיל האוויר, רפא“ל, התעשייה הצבאית ואלביט). בשנים האחרונות, מהנדסי האוירונוטיקה והחלל מועסקים גם על-ידי חברות עתירות מדע, פרטיות וציבוריות, העוסקות בפיתוח כלי טייס ולוויינים, ובפיתוח טכנולוגיות חדישות כמהנדסי מערכת.

מהלך הלימודים
במהלך שלושת הסמסטרים הראשונים ללימודים, ניתן בסיס רחב במדעים. בהמשך נלמדים היסודות של כל מקצועות האוירונוטיקה והחלל: אווירודינמיקה | מבנה | הנעה סילונית ורקטית | בקרה | תכן וייצור. כמו כן נלמדים קורסים בינתחומיים המתייחסים לכלי הטיס כמערכת. בשני הסמסטרים האחרונים מוטל על הסטודנטים פרויקט אוירונוטי או פרויקט חלל מקיף, המתבסס על הידע הרחב שצברו בלימודיהם. חלק מהפרויקטים מגיעים אף לשלב המימוש בפועל. פרויקטים לדוגמה הם: תיכון מזל“ט, כולל ניסויי מנהרה על דגם | בניית כלי טייס והטסתו | תיכון רקטה, בנייתה ושיגורה | פרויקט הלוויין של הטכניון (TECHSAT) ועוד.

מעבדות המחקר הן: מעבדה לאווירודינמיקה | מעבדה להנעה סילונית | מעבדה להנעה רקטית ושריפה | מעבדה לבקרת תעופה | מעבדה למבנים תעופתיים | מעבדה לתכן וייצור.

מעבר לפקולטה על סמך רקע אקדמי קודם בטכניון
הפקולטה תשקול קבלת סטודנטים בעלי רקע אקדמי קודם בטכניון בהתאם למדיניות המפורטת כאן.

אפיק מעבר מהאוניברסיטה הפתוחה
הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל עשויה לקבל סטודנטים שצברו נקודות במסגרת האוניברסיטה הפתוחה, בהתאם לאפיק המעבר המתואר כאן.

מחוויותיהם של הבוגרים
שמי ניר אמונה ואני סטודנט לתואר שני בפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל. עוד בזמן שירותי בצבא ראיתי את עצמי עוסק בתחום המשלב מדע וטכנולוגיה בתכנון כלי רכב, בניינים, וגשרים. עם שחרורי, מחשבות אלו נעשו תכופות יותר והחלטתי ללמוד תואר בהנדסה עם כוונה להיות מהנדס ולקחת חלק בפרויקטים מיוחדים. לשמחתי ולצערי שפע האוניברסיטאות המציעות תואר בהנדסה היה כמעט בלתי מוגבל. לאחר סקירה זהירה יותר של המסלולים הרלוונטיים הצטמצמתי לפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל בטכניון. הסיבות שמשכו אותי באותו הזמן לטכניון היו בראש ובראשונה ההתמקדות של הטכניון בתחומי המדע וההנדסה. כמו-כן הפקולטה אליה פניתי הייתה היחידה בארץ בה ניתן ללמוד לתואר בהנדסת אוירונוטיקה וחלל, שאותו ראיתי כתחום הנמצא בקדמת הטכנולוגיה.
כבר בימים הראשונים ללימודיי התחלתי להבין מה שעתיד הייתי לראות בצורה ברורה בסיום התואר: הטכניון הוא סביבה שמעודדת התפתחות והעמקת הידע. את זה ראיתי בסטודנטים שסבבו אותי, אנשים עם מוחות סקרנים ורעיונות רעננים. יותר מאוחר הבנתי גם כמה גדול ההיצע של הפקולטה ותחומי המחקר. כאשר התחלתי לקחת קורסים מקצועיים בפקולטה גיליתי פקולטה קטנה, חמה ומשפחתית- החל ברמת הקשר ההדוק והחברי בין הסטודנטים, דרך המזכירות שם תמיד התקבלתי בחיוך, ועד לחברי הסגל שדלתם הייתה תמיד פתוחה. במהלך התואר הראשון נחשפתי לריכוז מיוחד של תכנים כמו אווירודינמיקה, הנעה סילונית ורקטית, בקרת טילים וכלי טיס וחקר מבני אוויר-חלל, כך שענייני בנושאים אלו הלך והעמיק.
בשנה השלישית התקבלתי לתעשייה האווירית למשרת סטודנט, דבר שרק הגביר את תאבוני להתפתחות בתחום זה. בשנה הרביעית, פניתי מתוך רצון לעסוק במחקר בתחום המבנים, לחבר הסגל פרופ‘ דוד דורבן. פנייה זו התבררה כרעיון טוב מאוד שכן מצאתי עניין רב במחקר ובעזרת הנחייתו הצמודה של פרופ‘ דורבן הצלחתי להגיע לתוצאות ראויות לפרסום. לשמחתי הטכניון הכיר בתוצאות אלו ולקראת סוף הלימודים טסנו לכנס בגרמניה והצגנו שם את עבודת המחקר שלנו. כיום אני ממשיך לעסוק במחקר ועומד לקראת כתיבת התזה לתואר השני. במקביל, אני מתרגל בפקולטה ונהנה מכל רגע.
לסיכום, אמליץ בחום למי שמעוניין לרכוש השכלה בתחום מעניין, ברמת לימודים גבוהה ובפקולטה עם יחס אישי לשקול ברצינות את ההרשמה לפקולטה לאוירונוטיקה וחלל.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Technion – Israel Institute of Technology