פרויקט גמר ARJ-100

שי אלכסנדרוני, שחר וולמרק, עילי מילר, נתי טוויטו, ליאור ליפשיץ, מקסים בלונוז'קו ויאיר אלבז
מר משה עטר
project image

פרויקט זה, עוסק בהסבה של מטוס מנהלים מקטגוריית Large Cabin לכדי מטוס נוסעים אזורי. המטוס שנבחרה להסבה הינו ה-ABJ-100, אשר פותח גם כן במסגרת פרויקט גמר בהנחיית מר משה עטר, בשנת הלימודים תשע"ד 2014. השם שנבחר למטוס החדש הינו ARJ-100 (Advanced Regional Jet).

יש להדגיש, כי הסבה של מטוס מנהלים לכדי מטוס נוסעים הינה ייחודית ופורצת דרך. למעשה, מבדיקה שבוצעה לא אותר אף תקדים להסבה שכזו. על פניו, נראה כי הסבה שכזו מאפשרת ליצרן מטוס מנהלים, להיכנס לשוק המטוסים האזוריים, תוך בהשקעה מצומצמת, ובכך להגדיל את שווקי היעד ואת פוטנציאל המכירות. כמו כן, ההתבססות על פלטפורמת מטוס מנהלים תבטיח ביצועי מסלול עדיפים המתאפשרים ע"י T/W גבוה ו-W/S נמוך. מנגד, קיימים סימני שאלה באשר לנפח הקבינה המצומצם ופוטנציאל קיבולת הנוסעים, עלויות הייצור והתפעול של המטוס המוסב, וסיכויי ההצלחה בשוק המטוסים האזוריים התחרותי. פרויקט ה-ARJ נועד לבחון את היתכנות וכדאיות הסבה ייחודית זו.

במהלך הפרויקט יושמו תהליכי תכן ואנליזה, ממגוון דיסציפלינות, המהווים את ליבת העשייה בהנדסה האווירונאוטית:

  • תיכון תא נוסעים והארכת גוף המטוס.
  • איזון תצורה ע"י שינוי מיקום כנף.
  • אנליזה ותכן מבנה המטוס.
  • בחירת מערכת הנעה והערכת ביצועיה.
  • תיכון מדפים, לרבות שימוש באנליזת CFD לבחינת ביצועיהם.
  • אנליזה אווירודינמית של מטוס על בסיס נוסחאות אנליטיות, סימולציית CFD, ואף ניסויי מנהרה תת קולי.
  • הקמת בסיס חישוב אווירודינמי.
  • בניית סימולציות (כולל 6 DOF).
  • פיתוח חוגי בקרת טיסה.

תהליכי הנדסת מערכת כגון סקר שוק וסקר מתחרים, בניית מודל פרודוקטיביות וקביעת דרישות המטוס.