Advanced Business Jet
- הורנמן אלחנן, זיידרמן תום, ניר עידן, סלע שי, פוגל עומר, קלנקו סרגיי, רודלסון גרגורי ושביט רותם
- משה עטר
פרויקט מטוס מנהלים מתקדם, או Advanced Business Jet Project, הינו פרויקט שמטרתו העיקרית הייתה התנסות בתכן מלא של כלי טייס, משלב התכן הראשוני עד שלב התכן המתקדם.
פרויקט זה הינו פרויקט שאפתני שתכליתו לייצר מטוס מנהלים מתקדם בגודל בינוני – גדול שביצועיו עומדים בקו אחד עם חזית הטכנולוגיה בתחום מטוסי המנהלים. כמו כל מוצר אזרחי, תכליתו של הפרויקט היא לייצר מטוס שנותן מענה מיטבי לדרישות ומגמות השוק המשתנות בתחום מטוסי המנהלים. לאחר סקר השוק ניכר שמגמת העולם היא שימוש במטוסי מנהלים גדולים יותר, מהירים יותר ועם טווח רחוק יותר. עובדה זו כינסה אותנו למספר דרישות עיקריות כמו: שיוט במאך 0.85 וטווח מרבי של 6000 מיילים ימיים – שדרשו תכן משקלי ואווירודינמי ייחודיים שגזרו תכנון של פרופיל כנף סופר-קריטי ושימוש בחומרים מרוכבים בחלקי המטוס השונים. התכן הנ"ל בוצע ע"י כלים אנליטיים, ניסויי מנהרה ופותרני CFD. המנוע שנבחר עבור המטוס הינו מנוע עתידי של חברת GE אשר מספק דחף רב עם צריכת דלק נמוכה יחסית ומשקלו נמוך. ביצועי מנוע אילו, סייעו רבות בעמידה בדרישות הביצועים.
לצורך שיפור תכונות ההטסה והיציבות של המטוס, תכננו חוגי בקרה עבור המישור האורכי והרוחבי של המטוס כמו גם טייס אוטומטי לשמירת גובה הטיסה. תכונות ההטסה שהתקבלו נבדקו אל מול תקן הרישוי FAR-25 ומול MIL-STD שהינו מחמיר יותר מהסטנדרט האזרחי ולכן מקובל להתייחס אליו.
פרויקט זה ייצר מטוס שמיקומו בשוק הוא אידיאלי, כלומר, אין הרבה מטוסים בגודל כזה שעומדים בדרישות אילו. המטוס נותן מענה עבור הדרישות והמגמות ב-20 שנים הקרובות ומחירו מוערך ב-$45M ליחידה, מחיר ריאלי שבהחלט נותן תחרות טובה למטוסים עם ביצועים אפילו מופחתים משלו. בהינתן ייצור של המנוע העתידי של GE, אין ספק שמטוס זה יכבוש את שוק מטוסי המנהלים.